Medvetenhet

Mitt liv i fem kapitel

1) Jag går på gatan. 

Det finns ett djupt hål i trottoaren. 

Jag ramlar ner i det. 

Jag är vilse… Jag är hopplös. 

Det är inte mitt fel. 

Det tar evigheter att ta mig upp.

2) Jag går på samma gata. 

Det finns ett djupt hål i trottoaren. 

Jag låtsas inte se det. 

Jag ramlar ner igen. 

Jag kan inte tro att det är sant att jag är i samma sits igen. 

Men det är inte mitt fel. 

Det tar fortfarande lång tid att ta mig upp.

3) Jag går på samma gata. 

Det finns ett djupt hål i trottoaren. 

Jag ser hålet. 

Jag ramlar ner igen… det är en vana. 

Mina ögon är öppna. 

Jag vet var jag är. 

Det är mitt eget fel. 

Jag klättrar upp med en gång.

4) Jag går på samma gata. 

Det finns ett djupt hål i trottoaren. 

Jag går runt det.

5) Jag går på en annan gata.

Av: Portia Nelson

Att vara medveten är att inse och få insikter. Det behöver inte alltid vara att förstå. Men vi vill så gärna förstå, hitta orsaken och hitta vems fel det är när något inte är som det ska. Vi har föreställningar, förutfattade meningar och värderar nästan allt vi ser utan att ens tänka på det. Det är nästan skrämmande hur vår hjärna går på repeat… Saker upprepar sig och fortsätter tills vi blir medvetna eller får en insikt. 
Jag har varit med och skrivit i tre böcker i en serie som heter ”Hälsa och Folkbildning”, där jag skrivit om att livet visar oss vägen. Livet, universum, Gud eller vad du vill kalla det, ger oss motgångar, hinder och utmaningar av olika slag för att vi ska utvecklas och bli mer medvetna. Det är min tro! 

Som du ser i berättelsen ovan så måste vi oftast begå misstag för att lära oss och ofta fler än en gång! Undersök hur det ser ut i ditt liv! Har du upplevt stora motgångar och hinder i livet som lett till något mycket bättre efteråt? När vi är mitt i en stor utmaning kan det vara svårt att se att det ska komma något positivt ur eländet, men det gör det! Jag har fått öva mycket på mitt tålamod, min tillit och acceptans under det senaste halvåret. Att ha tålamod att låta livet ha sin gång, att bara vara och låta kroppen få läkas i sin takt. Att ha tillit till att det bli bra i mina händer, att släppa på kontrollen som jag så gärna vill ha. Att acceptera det faktum att jag inte kan massera just nu och kanske aldrig mer. Men vi vet inget om framtiden och dåtiden har redan passerat och är ingen idé att lägga någon vikt vid, så att vara här och nu är det som oftast är den stora utmaningen för de allra flesta av oss och även den största vinsten! Det är lätt att oroa sig över framtiden och/eller att älta det som varit, men det är verkligen bortkastad energi!! Här är några bilder på min egen återhämtning;  promenader i skogen, vara med familjen och vår valp Nala, yoga, meditera, vila och attförsöka njuta av livet så mycket jag bara kan! 

Jag och min kära vän och kollega Ulrika Johansson var på en helt fantastisk utbildning i Restoretive yoga med Magdalena Mecweld på Reimersholme i helgen! Och vilken upplevelse! Förutom en underbar kurs så var hela helgen alldeles ljuvlig!! Fint väder, härlig miljö, god mat, trevligt sällskap, fantastisk kajakpaddling och ljuvliga promenadstråk! Har vilat hela helgen och bara gjort det som fallit oss in! Alldeles alldeles underbart!!!! 🙏🏼
Denna yogaform, Restoretive eller Återhämtande yoga, kommer du som bokar in dig på en kurs hos mig i höst att få uppleva!! Den som väntar på nåt gott… 💕

Njut av bilderna och så önskar jag dig en härlig vecka och en mysig midsommarhelg!! 🌸☀️

Lämna en kommentar