Följ mig gärna på Facebook ”Hälsa & harmoni” och på Instagram ”theresehalsaochharmoni” för att inte missa nyheter, kloka ord och annat jag delar. Jag har även en blogg som du hittat här på hemsidan.

Läs mer om varje kurs, fredagsmysen, om de olika yogaformerna, vad andra upplevt som gått kurser hos mig och priser på kurserna finns under fliken ”Yogakurser

All anmälan sker till therese@halsaochharmoni.com.

AFTERWORK OCH FREDAGSMYS – datum inför hösten kommer snart.

Att åka direkt från jobbet till en skön och återhämtande stund i närvaro och medvetenhet. Att pausa och tillåta sig att få landa och andas ordentligt är såå viktigt och något alla behöver, då allt snurrar fortare och det finns många måsten och borden…

Här erbjuds en längre stunds ren vila och återhämtning i form av Restorative yoga, meditation och djupandning.

Läs mer om vad Restorative yoga är här:

Restorative yoga är en ännu mer meditativ och terapeutisk form av yoga som handlar om att slappna av och skapa återhämtning, fysiskt, mentalt och själsligt. Det engelska ordet restorative betyder återhämtande på svenska. Många delar av yoga ger kropp och sinne återhämtning och är därför per definition just restorative. Restorative Yoga däremot är en specifik form av yoga med avsikten att genom utvalda tekniker samt mjuka och avslappnande positioner ge kropp och sinne maximal avlastning.

Det kan vara den svåraste och mest avancerade yogastilen, då den verkligen låter oss slappna av på djupet. Men även för att det kan vara extremt utmanande för en del av oss att slappna av, vara i stillhet och släppa kontrollen för att komma ner i varv. I denna yogaform placerar vi oss i sköna och bekväma positioner som syftar till att skapa avslappning i kroppen. Vi håller varje position i minst 6 minuter och ända upp till 20 minuter. Genom att hålla positionerna under en längre tid och samtidigt känna sig fullständigt bekväm och avlastad i kroppen, kan vi tillåta oss att verkligen slappna av och ”sjunka in” i positionen, det är här vi skapar återhämtning. En position kan räcka som praktik, vilket gör att vi kan praktisera Restorative yoga även när vi har kort om tid eller när vi är ovana vid praktiken och till en början kanske har svårt att slappna av.

Både kropp och sinne behöver återhämtning för att fungera optimalt. Det är nämligen då många viktiga processer som bidrar till att bland annat hålla oss friska, skadefria och må allmänt bra sker i kroppen. Om vi inte får den viktiga återhämtningen återuppbyggs inte cellerna på samma sätt, cirkulationen minskar, matsmältningen blir sämre och immunförsvaret går ner. Genom denna vila och avslappning stimulerar vi det parasympatiska nervsystemet och hjälper oss att skapa en fysisk och mental balans. Vi synkar helt enkelt gas och broms.

I Restorative Yoga använder vi flera props för att avlasta kroppen. Detta är en mycket stor del av denna praktik och props såsom klossar, filtar, bolster eller liknande redskap är därför viktiga för att verkligen kunna slappna av fullt och kunna släppa taget helt och hållet och få en skön upplevelse.

Yogakurser hösten 2019

MÅNDAGSMEDITATION – även drop-in

• Måndagar kl 9.00 – 10.00

Kursstart: 2/9 De övriga datumen är: 16, 23, 30/9, 7/10 14/10, 4/11 och sista 11/11.

En stund med bara dig där vi undersöker vad som pågår på insidan, vi tillåter oss att stanna upp, känna och uppleva vad som faktiskt pågår. Kursen är på 8 ggr och har mest fokus på meditation, men även vi gör även lite meditativ inkännande yoga i början eller i slutet av klassen.

MAMMA & BEBIS YOGA 

• Måndagar kl 10.15-11.15

Kursstarter: den 23/9 och den 4/11

Kursen är på 4 ggr och passar bebisar från minst 1 månad till ca 6-8 mån. Läs mer om kursen under fliken yogakurser.

KVÄLLSKURSER

Tidiga kursen: Tisdagar kl 17.20 – 18.50 OBS!! FULLSATT!! Reservplats finns.

Sena kursen: Tisdagar kl 19.00 – 20.30 OBS!! FULLSATT!! Reservplats finns.

Kursstarter: den 3/9 2019

KVÄLLSKURSERNA innehåller olika yogaformer bl.a. Hatha-, Yin- och Restorative yoga, olika meditationstekniker, andningsövningar och mycket mer. Det är samma innehåll på båda kurserna fast på två olika tider och båda kurerna är på 13 ggr. Det är inkännande och utforskande yoga som är stärkande och lugnande för både kropp och själ, både mentalt och fysiskt. Fokuset är att bli den du är. Nybörjare och vana yogis är välkomna! Läs mer om dessa kurser under fliken ”Yogakurser”.

Ord om kursen: ”Med hjälp av yogan hos Therese blir livet enklare och mer hanterbart, både fysiskt och psykosocialt. Att få en stund där fokus ligger på bara mig är en gåva som jag ger till mig själv. Att yoga i grupp ger en extra kraft som känns i hela rummet. Tack!” – Christina Nettelbladh Malm

”Genom att yoga för Therese har jag fått nya verktyg till att klara olika faser i livet. Hon lär ut det yogiska tankesättet på ett otroligt fint och lättillgängligt sätt! Genom hennes vägledning har jag vågat möta obehagliga tankar, känslor och smärta i kroppen för att sedan kunna ge plats åt mer rymd och ljus. Efter ett yogapass känner jag mig mer närvarande både i kroppen och i nuet.” – Anna Hansson

EFTERMIDDAGSYOGA – även DROP IN!

• Torsdagar kl 14.45 – 16.05

Kursstart: den 5/9

En kurs på 12 ggr där du får lära dig mer om Hathayoga, Yinyoga, Restorative yoga och olika meditations- och andningstekniker. En djupgående kurs som gör skillnad! Både vana yogis och nybörjare till yoga är välkomna! Läs mer under fliken yogakurser.

Några ord om kursen: ”Det finns de som säger att yoga inte är en grej för dem och så finns det dem som vet bättre:) Jag har fram till för snart 2år sedan tillhört gruppen ”yoga är inte min grej” men då aldrig träffat Therese eller förstått vad yoga egentligen är. För 2 år sedan krävde min kropp en annan livskvalitet. För att få annorlunda resultat behövde jag utforska nya metoder. En av dessa var Yinyoga hos Therese. Jag var osäker, trött och nervös. Therese stod där med ett stort leende och öppna armar utan krav på kunnande, klädval eller att jag skulle kunna sitta med benen i kors. Genom Yinyoga med Therese på Eftermiddagsyogan, har jag lärt mig mycket om kroppen både fysiskt och psykiskt. Hon har på ett naturlig sätt och alltid med ett leende nära lärt mig att våga stanna upp i vardagen, slappna av och visat hur man andas på riktigt. Att våga stanna i nuet och lyssna på kroppen är jobbigt och tålamodskrävande men med stöttning av Therese så har jag vågat. Nu har jag insett att yoga är något för alla och något jag inte kommer leva utan. Det ger mig ett lugn både i kropp och själ. Tack Therese!” – Helena Bobic

GRAVIDYOGA förlossningsförberedande

• Torsdagar kl 16.15-17.30

Kursstarter: den 5/9 och den 7/11

En kurs på 6 ggr för dig som är över vecka 13 och som är nyfiken på yoga och som vill veta mer om de användbara verktyg som finns för en tryggare förlossningen. Läs mer om kursen under fliken ”Yogakurser”.

Läs mer om de olika yogaformerna, om kurserna och vad de kostar under fliken ”YOGAKURSER”. Frågor och all anmälan sker till therese@halsaochharmoni.com. Först till kvarn gäller för alla kurser, fredagsmys, afterwork och workshops.

OBS!!!

Jag har avvecklat min massageverksamhet pga elakaeksem i mina händer. Läkarna har nu gett mig rådet att sluta med massagen helt, tyvärr. Eksemen är nu bättre, men jag har ändå valt att inte fortsätta massera. Men jag har mer YOGA!! Kvällskurser, prova på för företag mfl, drop-in yoga, mamma/bebis-, gravid- familjeyoga, olika event och yogaresor!! Läs mer under fliken ”Yogakurser”, se här ovan! Stort tack till mina underbara massagekunder för dessa år!SONY DSCSONY DSCSONY DSC

Annonser

2 reaktioner på ”YOGA – kort översikt av HÖSTENS yogakurser, sommaryoga, afterwork och fredagsmys

  1. Hej Karin!

    Jag svarade dig, men det kanske inte gick fram… Onsdagen den 24/6 kan jag hjälpa dig. När tror du att du kan vara hos mig i Skövde tror du? Ca 17.15? Jag tar 500 kr för en timmes behandling och tar emot kontanter och friskvårdskuponger. Hittar du till mig?

    Mvh Therése Grane
    Hälsa & Harmoni

    Gilla

  2. Hej Therese! Jag heter Lena. Och jobbar på ekängens förskola. Har haft mycket inskolningar och känner mig väldigt stel och har känningar i ryggen, axlar, nacke och handleder, arm också. Tidig på onsdagar slutar 14. Sen 16 på torsdagar. Rullande mån och fredagar . Tisdag 16.30 -17.30 . Mvh Lena

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s