Anmälan till alla kurser sker till therese@halsaochharmoni.com och ange ditt namn, mailadress och telefonnummer. OBS!! All anmälan är BINDANDE!! 

KVÄLLSKURSERNA och info om de olika yogaformerna jag undervisar i, läser du om lite längre ner på sidan.

Enstaka klasser ex. workshops, halvdagar, sommaryoga eller fredagsmys. kan du läsa om under fliken: ”På gång just nu”

YOGAKURSER:

MAMMA BEBIS YOGA

Torsdagar kl 10.30-11.30 – Är en kurs på 4 ggr där vi fokuserar där på att återhämta, mjukgöra, stärka, hela, läka och hitta tillbaka till kroppen genom yoga och även hitta lugn, stabilitet och närvaro i sinnet genom mindfulness och andningsövningar. Bebisen får bestämma, så ibland kanske du matar eller tröstar och övar på att göra detta i mindfulness och att acceptera som det är just nu. Vi kommer även att prova babymassage. Kursen passar dig som har en bebis från minst 1 månad eller när du känner dig redo och upp tills din bebis börjar röra sig runt i rummet (ca 6-8 mån) Du kan vara nybörjare i yoga.

Pris: 650 kr

Start: ingen ny kurs är i nuläget inplanerad.

Några ord om kursen:
”Det har varit en skön upplevelse att yoga tillsammans med min bebis och att låta det vara ”som det är”, inte jämföra och inte döma utan bara vara här och nu och acceptera hur det är just nu. Och även att få lära känna kroppen på nytt efter graviditeten!”

EFTERMIDDAGSYOGA

Torsdagar kl 14.45 – 16.00
Denna kurs är på 6 ggr med Hatha-och Yinyoga varannan vecka. Du får även prova Restorative yoga.

Pris: 880 kr

Start: 17/1 2019 kl 14.45 – 16.05

OBS! Om du vill prova på eller kommer vid något enstaka tillfälle, så kostar en gång 200 kr.

Kursen passar både van yogi och nybörjare i yoga. Både yoga och meditation är mycket stresssreducerande och ger dig ett inre lugn och återhämtning och ger även mer energi. Yoga gör dig mer rörlig och kroppsmedveten och din övriga träning blir mer effektiv. Så följ med mig på en upptäcktsresa i både kropp och sinne. Du gör en fantastisk investering i dig själv!

GRAVIDYOGAKURS med förlossningsförberedelse

Torsdagar kl 16.15-17.30

En mycket uppskattad kurs på 6 ggr. Kursen är för dig som är över vecka 13. Vi använder oss av mjuka rörelser, mindfulness och undersöker vårt andetag, vårt sinne och vår kropp som är under förändring och skapar en kontakt med ditt växande barn. Varje yogaklass avslutas med en skön vila. Du får även lära dig om olika verktyg som du kan använda dig av under din kommande förlossning för att känna mer trygg, lugn och avslappnad. Du kan vara nybörjare i yoga! När du gått en kurs, kan du sedan komma på drop-in ytterligare en kurs för 200 kr eller gå hela kursen igen.

Pris: 980 kr 

Start: Torsdagen den 17/1 2019 kl 16.15 – 17.30

Här kan du läsa vad en av mina elever tyckte efter sin förlossning:

”Jag vill bara tacka för alla bra tips du gett under yogan. Barnmorskorna var imponerade över min andning och avslappning och frågade om jag hade övat mycket. Jag sa att jag hade gått på gravidyoga och dom sa att det hade hjälpt mig otroligt mycket! Ville bara att du ska veta att du gör ett jättebra jobb 🙂

Några ord som beskriver kursen enligt de som gått den: Förberedande, lugnande, lärorik, förståelse, avslappnande, harmonisk, återhämtade, meditativ, rehabiliterande.

FAMILJEYOGA

Fredagsmys – återkommer med nya datum inför våren.

Pris: 250 kr (för 1 förälder och 1 barn).

Jag, Therése och min dotter Maja har familjeyoga på Skövde YogaCentrum. Barn från 7 år och uppåt tillsammans med en förälder välkomna att prova yoga, meditation, andning, avslappning och massage och ha en mysig stund tillsammans. En stund som varit mycket uppaskattad av både barn och föräldrar!

Alla kurser jag har hålls på SKÖVDE YOGACENTRUM. Hösten 2015 startade jag detta tillsammans med min kollega Maria Strömberg. Du kan läsa mer om oss och om vad mina kollegor där erbjuder på vår hemsida http://www.skovdeyogacentrum.se

   Skövde YogaCentrum ligger på Östermalm, på Barrstigen 1D i Skövde, i en källarlokal med ingång mot Laketorget. Vi är flera yogalärare där och erbjuder olika typer av yoga: Iyengar yoga, Mediyoga, Viryayoga, Gravidyoga och Mamma/bebisyoga, Familjeyoga, men även kurser i Mindfulness och olika workshops, meditativ dans och mycket mer!! Parkerar gör du lättast vid förskolan, längst upp mot Eriksdalsskolan, från kl 17, då det nu krävs parkeringstillstånd för att stå på övriga parkeringen, men du får ett parkeringstillstånd av oss vid kursstart. Eller så kör du förbi förskolan så finns det en asfalterad yta bakom förskolan där vi kan stå eller på någon tvärgata under dagtid.

KVÄLLSKURSER I YOGA – VÅREN 2019!

Jag är Hatha- och Yinyogalärare och erbjuder kurser i båda yogastilarna. Kropp och sinne påverkar varandra och vi försöker i yogan att hitta en balans och en harmoni mellan dessa och öka vår medvetenhet i både kropp och sinne. Jag jobbar även mycket med mindfulness/meditation och andning i mina klasser/kurser. Här är några ord om mig och mina yogakurser från en deltagare:

”Det finns de som säger att yoga inte är en grej för dom och så finns det dom som vet bättre! 😊 Jag har fram till för snart 2 år sedan tillhört gruppen ”yoga är inte min grej” men då aldrig träffat Therése eller förstått vad yoga egentligen är. För 2 år sedan krävde min kropp en annan livskvalitet. För att få annorlunda resultat behövde jag utforska nya metoder. En av dessa var Yinyoga hos Therése. Jag var osäker, trött och nervös. Therése stod där med ett stort leende och öppna armar utan krav på kunnande, klädval eller att jag skulle kunna sitta med benen i kors. Genom Yinyoga med Therése har jag lärt mig mycket om kroppen både fysiskt och psykiskt. Hon har på ett naturlig sätt och alltid med ett leende nära lärt mig att våga stanna upp i vardagen, slappna av och visat hur man andas på riktigt. Att våga stanna i nuet och lyssna på kroppen är jobbigt och tålamodskrävande, men med stöttning av Therése så har jag vågat. Nu har jag insett att yoga är något för alla och något jag inte kommer leva utan. Det ger mig ett lugn både i kropp och själ. Tack Therése!”

-Helena Bobic

LÄS MER OM KVÄLLSKURSERNA LÄNGRE NER PÅ SIDAN!

Jag har även prova-på-yoga för de som vill prova yoga. Vi kan vara på Skövde YogaCentrum eller i någon annan lokal och jag har yogamattor och filtar att låna ut. Det kan vara för företag, föreningar, utbildningar, komisgäng, möhippor mm.

BESKRIVNING AV DE OLIKA YOGAFORMERNA:

HATHAYOGA

Hathayoga är mycket fokus på närvaro och är både dynamisk och statisk. Vi jobbar med vår muskulatur i olika positioner där vi sträcker, förlänger, mjukar upp och stärker kroppen på olika sätt och i olika riktningar. Och även med flöden i takt med andetagen.

Vi lär oss lyssna på vår kropp och lär känna den och både dess möjligheter och begränsningar genom olika övningar, rörelser och positioner. Hathayogan ökar vår närvaro, koncentration och kroppsmedvetenhet och balanserar vår energi och ökar därmed vårt välbefinnande!

Vi övar oss även på att stanna upp, lyssna på och lära känna vårt inre och hitta våra styrkor, men samtidigt lära oss acceptera våra begränsningar både fysiskt och mentalt bl.a genom balansövningar, olika fokus, styrka, kroppskännedom, olika andningsövningar, avslappning, mindfulness och meditation. Både kropp och sinne får här en härlig boost!

Några ord från mina yogis om Hathayogan:

Hathayogan har gett mig insikt i hur viktigt det är för mig att stanna upp och känna efter hur kroppen (och tanken) känns. Kursen har gjort mig medveten om att jag kan styra vilka tankar jag ska tillåta mig att uppehålla mig vid, att jag kan välja att fokusera på det som får mig att må bra. Jag har inte samma värk i leder som jag hade innan jag började Yogan, jag har mjukat upp kroppen en del tror jag ;)”

”Hathayogan har varit precis vad jag hoppades på! Jag känner att kroppen ”öppnat sig” och blivit bl a starkare. Inte som i muskelstyrka kanske, utan mer som i tillförsikt att den kan (med lite övning).”

”Din hathayogakurs är underbar och ger så mycket till mig och min kropp. Den har hjälpt mig med allergiastman och hjälpt mig att hantera stress. Jag är väldigt glad att du lärt mig och guidat mig genom yoga och meditation. Du är en väldigt duktig och professionell yogalärare med positiv och härlig energi. Jag har nu gått tre av dina kurser och känner att jag bara vill fortsätta gå på dina kurser och lära mig mer och mer om yoga och meditation!”  YINYOGA

Yinyoga är en mer meditativ, passiv och lugn yogaform, där vi fokuserar på vila och återhämtning. Vi sitter eller ligger i positionen mellan 3-5 minuter och denna yogaform passar de allra flesta, från dem som är riktigt stela till dem som är mycket aktiva. Yinyogan gör vår övriga träning mer effektiv och är mycket återhämtande och stresssreducerande. Vi låter musklerna slappna av och andas djupt i positionen för att komma åt vår bindväv i kroppen som ofta är stel och som kan ge blockeringar och det kan kännas i kroppen när vi jobbar med bindväven! Vi påverkar våra meridianer (energibanor) i kroppen på olika sätt, samt våra leder och inre organ på ett positivt sätt. Vi jobbar även här med olika andningstekniker, mindfulness och meditation, där vi lär känna oss själva och vårt inre genom nyfiken observation, närvaro och acceptans. Vi undersöker våra styrkor och våra begränsningar i kropp och sinne. Vi lär oss att känna in och lyssna på vår kropp på ett djupare plan i yinyogan. Yinyogan är en blandning av yoga, mindfulnessmeditation och kinesisk medicin och vi använder positionen för att komma in i kroppen på ett fantastiskt sätt!

Yinyogan lugnar ner vårt nervsystem, ökar smidigheten i kroppen och stärker skelettet, ger djup avslappning och vi övar oss i att vara närvarande i nuet och i vår egen kropp och undersöka våra tankar och känslor.

Några ord från mina yogis om Yinyogan:

Jag uppskattar väldigt mycket din början på varje yinyogapass då jag har fått lära mig mycket om olika andningstekniker och mindfulness och meditation. Jag använder dessa i min vardag då jag behöver det. Framför allt har jag blivit medveten om andningens betydelse för att vi ska må bra. Jag tycker också att jag blivit mycket mer medveten om min egen kropp även om jag har mycket kvar att lära. Det sköna är att jag inte jämför mig med någon annan utan bara är så lycklig när jag utvecklas med små steg.”

”För mig har yinyogan varit ett sätt att hitta lugnet och att komma ner i varv. Hade det inte varit för yogan så skulle jag ha ”brakat”! Yogan har gett mig redskap för att hantera stressen. Många nätter har jag använt mig av yogan för att komma ner i varv o för att sova. Att lära mig att stanna upp o andas. Att efter en yogaklass känna sig helt lugn o avslappnad i kroppen har varit en härlig känsla. Att känna att yogaövningarna kan hjälpa mig att komma ner i varv har gjort att jag har förstått när jag är stressad o att jag kan mota undan utan att få ångest/panikångest vilket jag har haft till o från under många år. Jag är inte fri men jag är en bra bit på väg!”

”Yinyogan har varit fantastiskt bra för mig eftersom jag har lätt för att stressa upp mig. Jag har problem med spänningshuvudvärk och då har detta sätt att varva ner på varit ett jättebra verktyg för mig! Kombinationen av yoga och mindfulness har varit väldigt bra och det har varit användbart även resten av veckan i vardagen. Det har givit mig bättre möjlighet att vara mer närvarande i nuet och på så vis hålla nere stressen när det är som rörigast för mig.”

RESTORATIVE YOGA

Restorative yoga är en ännu mer meditativ och terapeutisk form av yoga som handlar om att slappna av och skapa återhämtning, fysiskt, mentalt och själsligt. Det engelska ordet restorative betyder återhämtande på svenska. Många delar av yoga ger kropp och sinne återhämtning och är därför per definition just restorative. Restorative Yoga däremot är en specifik form av yoga med avsikten att genom utvalda tekniker samt mjuka och avslappnande positioner ge kropp och sinne maximal avlastning.

Det kan vara den svåraste och mest avancerade yogastilen då den verkligen låter oss slappna av på djupet. Men även för att det kan vara extremt utmanande för en del av oss att slappna av, vara i stillhet och släppa kontrollen för att komma ner i varv. I denna yogaform placerar vi oss i sköna och bekväma positioner som syftar till att skapa avslappning i kroppen. Vi håller varje position i minst 6 minuter och ända upp till 20 minuter. Genom att hålla positionerna under en längre tid och samtidigt känna sig fullständigt bekväm och avlastad i kroppen, kan vi tillåta oss att verkligen slappna av och ”sjunka in” i positionen, det är här vi skapar återhämtning. En position kan räcka som praktik, vilket gör att vi kan praktisera Restorative även när vi har kort om tid eller när vi är ovana vid praktiken och till en början kanske har svårt att slappna av.

Både kropp och sinne behöver återhämtning för att fungera optimalt. Det är nämligen då många viktiga processer som bidrar till att bland annat hålla oss friska, skadefria och må allmänt bra sker i kroppen. Om vi inte får den viktiga återhämtningen återuppbyggs inte cellerna på samma sätt, cirkulationen minskar, matsmältningen blir sämre och immunförsvaret går ner. Genom denna vila och avslappning stimulerar vi det parasympatiska nervsystemet och hjälper oss att skapa en fysisk och mental balans. Vi synkar helt enkelt gas och broms.

I Restorative Yoga använder vi flera props för att avlasta kroppen. Detta är en mycket stor del av denna praktik och props såsom klossar, filtar, bolster eller liknande redskap är därför viktiga för att verkligen kunna slappna av fullt och kunna släppa taget helt och hållet och få en skön upplevelse. Läs ännu mer här och vad Restorative yoga är bra för: https://yogobe.com/se/yoga/stilar/restorative

VÅRENS KVÄLLSKURSER

Dessa kurser innehåller Hathayoga och Yinyoga varannan vecka och vi kommer även att möta Restorative yoga. Till BÅDA KURSERNA är både nybörjare och van yogi välkommen och har samma innehåll. Kurserna har temat Att vara du.

Båda kursena är på TISDAGAR och är på 14 ggr. Tiderna är:

Kurs 1: kl 17.20 – 18.50

Kurs 2: kl 19.00 – 20.30

Start: 15/1 2019 (för båda kurserna)

Pris: 2050 kr

Vill du känna magin i yoga och i stillhet i nuet? Vill du uppleva mer närvaro i livet? Vill du bli mer vän med dig själv och din kropp? En resa i dig själv, att i nyfikenhet undersöka vad som ryms där utan att försöka förändra eller ta bort något. Det är i nuet och i de små tingen runt oss som magin, kraften och storheten finns. Inte i de mentala historier vi har i huvudet.

Medvetenhet, närvaro, acceptans och självmedkänsla är nyckelord för mina yogakurser. Yogaformer som bla HathaYin- och Restoretive Yoga, mindfulness och meditation och även andnings- och avslappningsövningar finns med på alla mina kurser. Allt för att komma dig själv så nära som möjligt och bli medveten om vad som påverkar dig och hur det påverkar dig.

Betalning av kurserna sker på BG 112-6036

Vill du kontakta mig eller anmäla dig till en kurs? Skicka då ett mail till:   therese@halsaochharmoni.com med ditt namn, mailadress, telefonnummer så hör jag av mig.

Några ord om Therése som lärare:

”Du utstrålar en sådan glädje och värme varje gång vi träffats och det är riktigt härligt för det ”smittar” av sig till oss andra 🙂 Jag tycker det har varit jättebra att du gått omkring och hjälpt oss stå rätt i positionerna så att man känner skillnaden.”

”Therése är mycket behaglig, glad och peppande. Och det är så skönt att vara där man inte mäts samtidigt som du utmanar oss.

”Du har en väldigt lugn och behaglig framtoning. En behaglig röst att lyssna till. Du är väldigt pedagogisk och bra på att förklara hur man ska utöva rörelserna. Även var det ska kännas och vad man behöver tänka på vid dom olika positionerna. Du engagerar kursdeltagarna och planterar bra tankar och medvetenhet. Fortsätt med den positiva entusiasmen!

”Therése är en varm, omtänksam, positiv och inkännande person som gör att jag känner mig trygg och sedd på yogagolvet.”

”Du är jättebra! Du har en lugn och trygg röst. Pratar lagom mycket. Jättebra att du har ett fokus varje vecka. Jag har varit på andra yogaklasser, men du är helt klart den bästa! Du utstrålar lugn och glädje och att du vet vad du gör. Du inspirerar!”

”Jag tycker att du har en alldeles särskild förmåga att få alla som kommer till dig att tycka att man duger som man är, oavsett kropp och förmåga. Det överväger nog yogans kraft för mig. Varje tillfälle jag har varit på yoga känner jag mig väldigt tillfredsställd. Jag ser verkligen fram emot varje nytt tillfälle. Känner att jag blivit beroende av yogan och ska försöka gå på yogan i sommar också, om jag inte är bortrest. Det är helt och hållet din förtjänst! Fortsätt bara på det positiva sätt som du gör nu, du sprider en sådan glädje kring dig.”

YOGARESAN jag höll i maj 2018.

Jag och min kollega Ulrika Johansson hade en YOGARESA TILL KROATIEN OCH ÖN LOSINJ under en vecka i maj 2018. Vi bodde på ett hotell som heter Aurora och åkte med resebolaget Travea, så även flyg och transfer samt boende och halvpension (frukost och middag) ingick i priset. Jag har beslutat mig för att inte ha någon yogaresa på ett tag framöver och känner att det är här hemma, i vardagen, som vi behöver yogan som mest. Jag väljer att vara i vårt vackra land istället.

Här kommer lite bilder från resan.

Här är även lite bilder från vårt SkövdeYogaCentrum!

       Hoppas vi ses på eller utanför yogamattan!

Annonser

10 reaktioner på ”YOGAKURSER och de olika YOGAFORMERNA – mer info här! 

  1. Hej Therese. Är familjeyogakursen fullsatt? Om inte vill jag gärna ha mer info om tider och datum 🙂 Dottern tyckte mycket om familjemys du hade så hoppas kunna göra detta tillsammans med henne ❤️ Mvh Linnea

    Gilla

    1. Hej Linnea! 🌺

      Vad roligt att ni tyckte om familjeyogan!
      Det finns platser kvar på kursen som är på 4 ggr på fredagar kl 16.30-17.45 och börjar den 29/9 till den 20/10.

      Vill du anmäla er? Jag behöver en mailadress till dig också.

      Med värme ❤️
      Therése

      Gilla

      1. Tack! Då anmäler jag dig och Angelica till familjemysen! Notera datumen så ses vi den 8/9 och 10/11 på Skövde YogaCentrum! Betalning sker kontant på plats!!

        Allt gott till er! 💕

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s